werkwijze
De taalmethode DE Haan is anders dan de lesstof die op school gegeven wordt. Spellen wordt gedaan met de namen van de letters van het alfabet. We gaan niet verklanken (hakken en plakken). Als je bij het schrijven op je gehoor afgaat kunnen er fouten ontstaan zoals: sgoen (schoen), blouw (blauw), hont (hond), brenkt (brengt), sguuw (schuuw), srijft (schrijft), boomen (bomen), etc. En de grammatica wordt direct spelenderwijs ingevoerd
zodat het kind het verschil kan verklaren tussen ‘hout’ en ‘houdt’. ‘Schrijven
wat je hoort’ is een onbetrouwbare strategie.
De remedial teachers van ABC Taal.nl leren leerlingen woorden te spellen met de
letters van het alfabet. Het is even omschakelen maar eenmaal gewend aan deze
methode behaalt een leerling betere resultaten. Alle kinderen hebben baat bij
deze aanpak, maar voor visueel ingestelde leerlingen geldt dit extra.
Alle leerlingen krijgen leeskaartjes met spellingregels aangereikt. Ons
uitgangspunt is namelijk: Schrijft een leerling een woord verkeerd, dan kent
hij de betreffende regel niet.
Bijvoorbeeld: sgoen of schoen?
Regel: Als ik de s en de g na elkaar hoor, schrijf ik sch (behalve bij
nieuwsgierig)
Iedere leerling krijgt ook les in grammatica. Heel veel problemen in de
spelling hebben te maken met grammatica. Denk aan vertelt of verteld, u of uw,
word of wordt, drukken of drukke…